Impact of increasing vegetarian availability on meal selection and sales in cafeterias

Wat gebeurt er met keuzes en omzet als er meer plantaardige maaltijden worden aangeboden in restaurants? Een studie naar meer dan 90.000 transacties laat een significante groei zien, die niet wordt gecompenseerd bij andere maaltijden

Domestic uptake of green energy promoted by opt-out tariffs

In dit befaamde veldexperiment wordt aangetoond wat het effect van een default groene-stroom-optie is. Er wordt ook onderzocht of mensen zich bewust zijn van het nudgen, en wat de rol van bestaande motivatie is.

How to shift consumer behaviors to be more sustainable: a literature review

Gedragswetenschappen en marketing spelen een belangrijke rol richting duurzaamheid. Deze overzichtsstudie bekijkt welke manieren van gedragsverandering er volgens de wetenschap effectief zijn.

Nudging as an Environmental policy instrument

Welke nudges richting duurzame keuzes zijn er bekend en wat is het effect? Wat is de rol van nudges ten opzichte van traditionele instrumenten?

Meer mensen op de fiets? Evolution of sustainable behaviors: pro-environmental tipping points

Deze onderzoekers laten zien dat vertrouwen op ‘bewustzijn creëren’ en ‘positieve attitudes’ niet voldoende is om mensen van de auto naar de fiets te bewegen. Veel belangrijker blijkt het wegnemen van drempels in de omgeving.

To veg or not to veg?

Meer plantaardig eten is een belangrijke stap richting duurzaamheid. Dit onderzoek laat zien dat de benaming van gerechten op menu’s mensen hierbij kan helpen.