Uit dit onderzoek blijkt dat veel mensen het idee hebben dat hun sociale leven minder rijk is dan dat van anderen. Dit is vanzelfsprekend niet bevorderlijk voor het welzijn. Het blijkt dat deze pessimistische bias te verklaren is door een bekend psychologisch mechanisme.
Sludge audits
Nudging kent vrijwel iedereen. Het makkelijker maken van gewenste keuzes door het aanpassen van de keuzecontext.
sludge is de ongewenste tegenhanger. Het moeilijker maken van gewenste keuzes. Bijvoorbeeld: mensen kunnen met 1 klik een abonnement afsluiten (nudge) maar kunnen het abonnement vervolgens alleen telefonisch opzeggen na een lange wachttijd (sludge).
Het voorgaande voorbeeld lijkt een bewuste keuze van het bedrijf, maar er zijn ook veel onbedoelde en onbewuste sludges die gedrag vaak in de verkeerde richting sturen.
In dit artikel pleit Cass Sunstein daarom voor sludge audits bij overheden en bedrijven. Gebaseerd op kennis over de psychologie van het kiezen, kunnen ongewenste drempels worden opgespoord en tegengegaan.
Probleemoplossende sociale wetenschappen
“Een eeuw sociale wetenschappen heeft ons veel theorieën opgeleverd maar weinig kennis, vindt netwerkwetenschapper en Microsoft-onderzoeker Duncan Watts. De discipline zou zich daarom meer moeten richten op het oplossen van praktische problemen.”
Een Nederlandstalig interview van Jurre van den Berg.
Nudging en ethiek
Als het over nudging gaat, worden vaak vragen over ethiek gesteld. In dit artikel geven Lades en Delaney een raamwerk mee om daar gestructureerd over te kunnen discussiëren. De benaming geeft al een groot deel van de invalshoek weer: FORGOOD.
Hoe de digitale omgeving onze keuzes stuurt
Shlomo Benartzi doet veel onderzoek naar de rol van keuzearchitectuur bij financiële keuzes.
In dit toegankelijke stuk in de Harvard Business Review zet hij samen met Saurabh Bhargava een aantal indrukwekkende resultaten op een rij.
Onze keuzes worden in toenemende mate in digitale omgevingen gemaakt, en dit onderzoek laat zien dat dit een hoop kansen kan bieden voor slimmere preventie.
Prominente Nederlandse gedragswetenschappers & politici
Zijn mensen rationeel? Wat is de toegevoegde waarde van psychologie in de economie? Wat kan het bedrijfsleven en de politiek met gedragsinzichten? Hebben we te maken met een hype? Zijn de methoden solide? Is het allemaal wel ethisch?
Deze en andere vragen zijn door gedragseconomie.nl voor de camera gesteld aan bekende hoogleraren, Nederland’s populairste lector en Kamerleden. Zij waren ieder op hun manier betrokken bij de opkomst van de gedragseconomie in Nederland en bouwen daar nog altijd aan verder.
Per thema (gedragverandering, wetenschap & beleid) komen zij allemaal aan het woord. De prominenten die voorbij komen zijn Reint-Jan Renes, Esther Mirjam Sent, Henriette Prast, Marcel Zeelenberg, Robert Dur & Henk Nijboer.
De interviews verschijnen binnenkort in beeld en podcast op de site.
Classics geselecteerd
Welke papers moét je nou gelezen hebben, wil je enigszins kunnen meepraten over psychologie en gedragseconomie? Kijk in de ‘papers’ sectie voor een selectie.
Kunnen gedragswetenschappen ons gezonder maken?
Veel mensen vinden hun gezondheid en die van hun naasten het belangrijkste aspect van een gelukkig leven. Bij een goede gezondheid en zorg komt een hoop gedrag kijken.
Vaak kan onder gelijkblijvende of minder kosten, door slimme inzet van psychologie, meer gezondheid worden gerealiseerd.
De inzet van gedragseconomische inzichten kan daarom bijdragen aan onze gezondheid, blijkt uit zeer relevant onderzoek.